Som rellevants els docents?

En aquest blog trobareu diferents entrades sobre els entorns personals d’aprenentatge. Crec que tots els docents hauríem de tenir els nostres: les xarxes socials, especialment Twitter i blogs, ens permeten apropar-nos als pensaments i treball d’altres docents arreu del món i poder compartir els nostres.

Avui he llegit dues piulades que m’han portat a dues entrades dels blogs de dos docents americans que segueixo amb molta interès. He fet una traducció-resum d’aquestes entrades que volia compartir amb vosaltres.

Podeu llegir les entrades originals clicant aquí:

Life of an Educator: 10 ways to remain a relevant educator

The shift of the role of the teacher 

The_Shift_of_the_Role_of_the_Teacher___Inside_the_classroom__outside_the_box_

Quin paper té el docent en la societat d’avui? És rellevant?

S’ha parlat molt sobre els canvis constants i cada cop més ràpids en la societat actual. Entre d’altres preguntes que en sorgeixen podem destacar aquestes: Quin paper té l’educació formal, tradicionalment estàtica i poc donada als canvis, en el present i el futur? Cal redefinir el paper del docent? Com podem incidir els docents en els canvis que vindran? Podem seguir essent agents rellevants?

Tot depèn del nostre nivell de compromís i flexibilitat.

A continuació hi ha 10 punts clau per ajudar-nos a continuar ser protagonistes:

  1. Eliminar del nostre vocabulari la frase “ això no es pot fer” i reemplaçar-lo per “busquem la manera de fer-ho possible…”
  2. Deixar de pensar que el que sempre ha funcionant segueix funcionant, i si no, és per culpa dels alumnes.
  3. La integració de les noves tecnologies dins l’aula és una realitat que no desapareixerà com altres novetats passatgeres.
  4. Començar a acceptar que nosaltres, el docents, no som les persones més intel·ligents dins l’aula.
  5. Sortir fora de l’aula per afavorir l’aprenentatge de manera creativa – patis, entorns de les escoles, integració amb la comunitat …
  6. Connectar les nostres classes amb les d’arreu del món a través de les múltiples plataformes i eines disponibles per fomentar un treball col·laboratiu real.
  7. Acceptar que la classe centrada en el docent, qui decideix les tasques a fer, la planificació i temporització, ja no és la que permet més aprenentatge efectiva i productiva
  8. Proposar als alumnes que busquin solucions reals a problemes reals que afectin a persones reals.
  9. Ser atrevits amb noves propostes i acceptar que el fracàs sempre aporta experiència i aprenentatge.
  10. Tenir el coratge de ser els primers en voler canviar i acceptar que cal seguir endavant encara que els altres no s’atreveixen.

If-you-do-what-youve-always

Estic segur que si tenim confiança en nosaltres mateixos per seguir endavant podem incidir de manera real en els nostres alumnes, que en el futur podran ajudar a fer un món millor.

Jo afegiria dos punts més:

  1. Amb cada nou grup d’alumnes, tenim una nova font d’oportunitats d’aprenentatge.
  2. Mai deixem de creure en la importància de l’empatia i d’incloure les famílies en el projecte comú engegat dins l’aula.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: