Evernote & Educació / 2ª part

1ª part – que és i com funciona Evernote

2ª part – utilitat d’Evernote a educació

3ª part – esprem totes les possibilitats d’Evernote (pendent)

A la 1ª part d’Evernote i Educació, varem descriure que era Evernote i quin era el seu funcionament. En aquesta segona entrada m’agradaria exposar el per que crec que pot ser una bona eina a educació i concretament a l’escola. Per fer-ho cal diferenciar els dos usuaris potencials, d’una banda l’equip docent de professors/es i de l’altre els estudiants. Pels professors, independentment de l’etapa i àrea en que treballin, Evernote és pot presentar com una eina personal de gestió i productivitat molt important. En quan l’ús dels estudiants, evidentment quedarà supeditat a que el professor/a decideixi introduir-lo com a eina a l’aula. En edats més avançades, amb una major autonomia dels alumnes, o bé amb un coneixement previ d’Evenote; també podria ser emprada pels estudiants com a eina de gestió personal.

Evernote pel professor

Cada cop és més habitual que gran part del treball de gestió dels docents (grups aula, sessions, comunicació, reunions…) es realitzi sobre un suport digital. El lligam a aparells informàtics i el coneixement dels seu ús, és ja una realitat avui en dia, que es presenta com una competència imprescindible per a tot docent. També cada cop és més habitual que el mateix docent disposi del seu propi dispositiu (portàtils, tauletes o smpartphones), i això fa que Evernote encara sigui una eina més útil. Doncs una de les avantatges d’Evernote és que és compatible amb la majoria d’aparells i sistemes operatius, i al quedar el seu contingut al núvol, sempre podrem disposar del mateix arreu i en diferents aparells.

Quin ús li dono jo com a professor:

– Qualsevol tipus d’anotació que faci de reunions, conferències, cursos… els prenc a Evernote. Si cal afegir-hi una fotografia la faig des de la mateixa aplicació i queda inserida a la nota, i el mateix amb un arxiu per gravar àudio. Aquestes anotacions les agrupo en llibretes i piles de llibretes, si és necessari, per una millor organització. A més sempre puc compartir-les amb qui vulgui de l’equip, amb la possibilitat de marcar diferents rols als “convidats”.

– Creació de plantilles per prendre anotacions. Per aquelles anotacions repetitives la creació d’una plantilla pot ser molt útil. Una graella per fer una valoració d’algun treball de classe de cada alumne, un format de document per fer el seguiment de les entrevistes amb pares…

– Com a repositori d’articles, pàgines web, captures de pantalla… que trobo a internet, a les xarxes socials o a les meves fonts RSS. Evernote disposa d’un “Web Clipper” a la majoria de navegadors per capturar informació d’internet i enviar-la a la nostra compte. També són moltes les aplicacions i programes que s’enllacen amb Evernote (a la 3ªpart en farem menció).

– Per fotografiar i escanejar. Des de l’aplicació utilitzo la càmera del dispositiu mòbil amb Evernote per “escanejar” qualsevol document en paper que m’interessi guardar. S’ha acabat acumular una quantitat ingent de paperassa! També prenc imatges de coses tant diverses que van des d’un article a un diari…. A més a la versió d’escriptori, disposa d’un lector OCR que et permet fer recerques del text (manuscrit o d’impremta) dintre de l’imatge, o documents PDF en versió premium.

També utilitzo l’aplicació en el treball amb els alumnes, que us explico a continuació.

Evernote per l’estudiant

També als nostres estudiants se’ls reclamarà cada cop més que disposin d’un bon grau de competència digital. Una d’aquestes competències important és l’emmagatzemen i classificació de continguts digitals, del tipus que siguin. Per tant començar a familiaritzar als nostres alumnes a l’ús i domini  d’eines diverses de curació, classificació i emmagatzemen serà cabdal.

Per veure quin ús li podem donar a l’aula us adjunto aquesta infografia, publicada a Totemguard, on visualitzar els usos i les tres possibles fases d’introducció de l’eina

Cal remarcar que sols les comptes Premium de la plataforma, permeten que al compartir les meves llibretes i notes amb els altres, aquests a més de visualitzar-les també les puguin editar.

Jo aquest curs estic experimentant el seu ús, a una de les assignatures que imparteixo, amb els meus alumnes com a eina de fluxe de treball.

Comparteixo una llibreta amb tots ells, on els hi adjunto notes amb materials de l’assignatura (enllaços, pdf, imatges, tasques a treballar…). Aquesta llibreta la poden visualitzar tots/es, però no tenen privilegis per modificar. Després, també comparteixo una llibreta individual amb cada un dels alumnes. En aquesta llibreta reben el meu feedback personal sobre les seves feines i aprenentage; alhora, al tenir privilegis per modificar, ells també poden fer-me arribar tant els seus dubtes, entrega de tasques… De la mateixa manera, cada alumne s’ha anat creant les seves pròpies llibretes pel seu ús personal/acadèmic (en aquest cas, al no disposar ells de comptes Premium, no poden fer col.laboratives les seves llibretes). L’experiència de moment és bona, però al treballar amb ipads trobo a faltar la possibilitat de rebre notificacions (globus, banners…) quan es realitza alguna modificació a les llibretes i notes compartides.

Un altre ús que he trobat que algunes centres comencen a desenvolupar, és emprar Evernote com a portafolis digital de la vida acadèmica dels alumnes. Un espai on l’estudiant anirà guardant aquella informació més rel.levant al llarg de la seva escolarització. En aquest cas ja estem parlant d’un ús d’Evernote dins l’escola globalitzador, tant de curs com de totes les etapes educatives del centre.

Per acabar us deixo un regalet… i que m’agradaria molt que m’ajudessiu a completar fent les vostres aportacions. Al començar a escriure aquest articles sobre Evernote, vaig crear un espai on recollir informacions, experiències i articles realacionats amb la pataforma i l’entorn educatiu. És diu, com no podria ser d’altra manera, Evernote & Educació, és un Scoop on trobareu tant experiències d’aula i notícies sobre l’ús d’Evernote, com de la seva suite d’aplicacions o eines enllçades.

Quant a Manel Sayrach
I am a teacher of physical education and "coach" ICT in School Sadako Barcelona. I love researching new technologies and their possible application in the educational world. Currently working in a 1:1 environment with iPad. Apple Distinguished Educator Class of 2013. Soc professor d'educació física i "entrenador" TIC a l'Escola Sadako de Barcelona. M'apassiona investigar les noves tecnologies i la seva possible aplicació al mon educatiu. Actualment treballant en un entorn 1:1 amb iPad. Apple Distinguished Educator Class of 2013.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: