Flipped classrooms

Quantes vegades expliquem un concepte nou a classe i ens adonem que només un nombre petit de la classe ha copçat el significat d’allò que hem explicat. Ho tormem a explicar i un nombre més gran d’alumnes ja ho entenen, però sempre queda un nombre reduït d’alumnes que encara no han captat el nostre missatge. Què fem llavors? Ho tornem a explicar mentre els altres s’avorreixen? Darrerament ha sorgit un idea interresant: donar la volta a la classe!

El paper del mestre ha canviat o hauria de canviar amb la introducció de les TIC a l’aula, ya no és el guardià de coneixement ni el controlador d’allò que cal aprendre. A l’aula cal anar construint coneixement amb l’ajut del diàleg i el treball col·laboratiu. Els conceptes bàsics que són necessaris per tal d’avançar en el procés d’aprenentatge poder ser apresos a casa de l’alumnat al ritme de cadascú. Això es porta a terme amb l’ajut de vídeo tutorials preparats pel mestre o trobats a la Web, a la classe és més important l’aplicació dels conceptes a través de la discussió i el treball en grup.

Cal reflexionar molt sobre el rol del mestre a l’aula. Per saber-ne més:

http://queaprendemoshoy.com/flipped-classroom/

http://reflexionsperamestres.blogspot.com/2011/10/flipped-classroom.html

http://edublog.techsmith.com/2011/09/the-flipped-classroom—what-it-is-what-it-isnt.html

8 Responses to Flipped classrooms

  1. Cecilia Calvo escrigué:

    Jo també trobo que té molt de potencial aquesta idea de les “flipped classrooms” sobre la que ens ha parlat el James… Afegeixo un aspecte diferent al que ell ha esmentat: la possibilitat de demanar als alumnes que mirant un vídeo aprenguin un procediment, d’aquells que són molt mecànics, i a la classe el temps es fa servir per discutir sobre aquest procediment (per què funciona? què passa si…? en quin contextos el puc apllicar?) Trobo que aquí està l’essència del gir que proposen les “flipped classes”: aprofitar les TIC per fer a casa això més repetitiu i fer a l’aula, socialitzant coneixement amb els companys, això que requereix més creativitat i reflexió.

  2. Manel Sayrach escrigué:

    Crec que pot ser un bon métode, i si més no una alternativa interessant a tenir present.
    Jo fa temps, per la dotació horaria i les característiques de l’area d’educació física; he renunciat a dedicar gaire temps als continguts teòrics en hora de classe. M’estimo més fer una referència per sobre i “animar” als alumnes a consultar al bloc o alguna altre font.
    És evident que aquest donar la volta a la classe pressuposa planificar la nostra feina desde una altre prespectiva i per tant alhora canviar el xip del treball i les dinàmiques les classes. Vol feina, però crec que val la pena provar-ho! (heu vist els resultats d’un métode tradicional i del que es propossa en una “flipped” al primer enllaç del post? una diferència de quasi 1 a 4!!!)

    • James Ward escrigué:

      A més, si preparem una presentación amb Powerpoint i l’enregistrem amb els nostres comentaris fent servir una de les moltes eines disponibles, com Jing, estarem atenent a la diversitat. Els alumnes podran veure la nostra presentació les vegades que calguin per tal de copçar els continguts.

  3. JM Vives escrigué:

    Coincideixo amb tots que és una eina força potent.Ens ha de servir per replantejar la manera que tenim d’ entendre l’ ensenyament- aprenentatge.
    Venen ganes de posar-ho en pràctica ja!.

    Cal tenir present les observacions, que es poden llegir en el segon enllaç,de la Lisa Nielsen sobre les les “flipped classrooms” . La Lisa Nielsen destaca : Els deures continuen essent deures, (segur que es podria buscar un enfoc més participatiu per part dels alumnes en la construcció de les activitats ) Es continua agrupant alumnes per edats. Que un ensenyi no vol dir que l’ altre aprengui…

    Això m’ha fet pensar en l’ enfoc que fa en Marc Prensy a ” Ensenyar a nativos digitales”. Ell proposa que els alumnes construeixen amb l’ ajut del professor,La tecnologia posada en mans dels alumnes per millorar el seu aprenentatge, Ells fan, ells construeixen… el professor com a dissenyador de l’ aprenentatge.

    Dóna per pensar.

  4. Manel Sayrach escrigué:

    Més sobre el tema…
    Mireu la infografia que pública ididactics a la següent entrada sobre les flipped classrooms:
    http://blog.ididactic.com/the-flipped-classroom-i-infografia/

  5. Retroenllaç: Jornades de Continuïtat d’estudis i sortides professionals |

  6. Retroenllaç: Per què no ho fem al revés? |

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: